Kotimaisia korvakoruja käsityönä valmistavalle Vorssa Ink:lle rakensimme supermodernin ja tehokkaasti konvertoivan verkkokaupan, jonka laajennukset hoitavat automaattisesti myös muita tehtäviä mihin olemme perinteisesti tottuneet.

Tämä nykyaikainen verkkokauppa on vienyt automatisaation aivan uudelle tasolle. Sähköpostiautomaatiot, automaattiset tuotekohtaiset asiakasarvostelut ja mahdollisuus suositella tuotteita ystäville käyttäen referral-alekoodeja toimivat taustalla täysin huomaamatta applikaatioiden avulla vuorokauden ympäri.

Pisteenä i:n päälle jälleenmyyjäportaali, missä onnistuu jälleenmyyjäksi hakeminen, tuotteiden täydennystilaukset ja jälleenmyyjä-materiaalin lataaminen. Jälleenmyyjät voivat tilata ja maksaa täydennystilauksiaan koska tahansa omien tarpeiden mukaan suoraan verkkokaupassa hyödyntäen yrityksille suunnattuja maksu- ja toimitusvaihtoehtoja.

Asiakkaan kanssa mietimme tärkeimpiä ominaisuuksia/toimintoja uudelle verkkokaupalle.

  • Konversio- ja myyntidatan luotettava mittaaminen
  • Sähköpostiautomaatiot (hylätty ostoskori ja uutiskirjeen tilaus)
  • Laadukkaat tuotearvostelut
  • Tilausten käsittelyn tehostaminen
  • Tuoteryhmien ja navigoinnin selkeytys
  • Konvertoivat tuotekortit
  • Jälleenmyyjäportaali
  • Kieliversiot

Tässä artikkelissa perehdytään Vorssa Ink -referenssin kautta nykyaikaisen verkkokaupan mahdollisuuksiin.

1. Tarpeet ja suunnitelma

Ennen verkkokaupan uusimista oli hyvä listata vanhan verkkokaupan ongelmia ja tunnistaa mistä haasteet johtuivat. Usein vanha verkkokauppa halutaan uusia, koska kaupan ulkoasu on jo vanhentuneen näköinen ja muutosten tekeminen on työlästä.

Asiakkaan vanha verkkokauppa oli Woocommerce verkkokauppa-alustalla. Sivujen ylläpito, kehittäminen ja muokkaaminen oli aikaa vievää, teknisesti vaativaa ja ulkoasua oli vaikea saada hyvännäköiseksi.

Digimarkkinoinnin tulosten ja analytiikan luotettava seuraaminen oli lähes mahdotonta, koska lukuja oli vaikea saada täsmäämään. Kaikki digimarkkinointiin liittyvät kehitykset perustui aina parhaimpaan arvaukseen. Olimme kuitenkin jo aikaisemmin keränneet myyntidataa ja seuranneet kuluja excel-taulukon avustuksella. Olimme siis varmistuneet siitä, että mainonta oli tuottavaa ja skaalautuvaa, joten uudella verkkokaupalla vain taivas oli rajana. Aloimme siis hahmotella uutta verkkokauppaa ja tarvittavia ominaisuuksia.

Verkkokaupan toteutuksessa oli siis otettava huomioon:

  • Helppo, nopea ja vaivaton käyttö
  • Nykyaikainen ja laadukas ulkoasu
  • Vedenpitävä analyliikan seuranta
  • Markkinointialustojen integrointi ja konversio-apin hyödyntäminen
  • Alusta mahdollistaa myynnin kasvattamisen
  • Työaikaa säästävät työkalut

Sovimme, että tehdään alusta alkaen laadukas ja pitkäikäinen verkkokauppa kokonaisuus. Mahtavaa kun kaikki toimii kuten pitääkin eikä ylimääräistä aikaa tarvitse käyttää ongelmien etsimiseen.

2. Shopify-teeman valinta

Shopify:n teemakirjasto tarjoaa laajan valikoiman sekä ilmaisia, että maksullisia teemapohjia. Shopify teemakaupasta voidaan etsiä teemapohjia käyttötarkoituksen, ominaisuuksien, tuotemäärän tai arvosteluiden mukaan.

Teemapohjan valinnassa tärkeintä on löytää teema, joka tarjoaa suunnitelmaa varten laajasti valmiita sisältöosioita ja toimivia lisäominaisuuksia, jotka auttavat esimerkiksi tuotekortin selkeyttämisessä.

Maksullisten teemojen hinnat vaihtelevat 150€-350€ välillä. Teeman valintaa ei kannata tehdä hinnan perusteella koska maksu on kertaluonteinen ja lisenssiavain on sinulla käytössä ikuisesti.

Vorssa Inkin uudeksi teemaksi valitsimme Kanadalaisen yrityksen Archetypen valmistaman Motion teemapohjan.

Motion-teema mahdollistaa laadukkaan mobiilikokemuksen, tyylikkään sivistyneet animaatioliikkeet ja nopeat sivulataukset suuresta valikoimasta huolimatta.

Archetypen teemapohjista meillä oli jo paljon aikaisempaa kokemusta. Valmistajan kaikki teemapohjat ovat aina olleet aikaansa edellä ja jatkuva kehitystyö myös vanhemmille teemoille oli tehnyt meihin luotettavan vaikutuksen. Archetype suunnittelee teemat erityisesti mobiilikäyttöön ja yrityksen teemat olivat ensimmäisiä teemapohjia, joissa oli mahdollisuus muokata verkkokaupan ulkoasua erikseen mobiili- ja tietokonenäkymään.

Meillä onkin usein ensimmäisenä suosituksena asiakkaille Archetypen teema vaihtoehdot.

3. Ulkoasu ja navigointi

Vorssa Ink -korvakoruilla on oma erottuva, uniikki tyyli ja brändi-ilme on vahva, omaperäinen mutta näyttävä. Halusimme tuoda samaa erottuvaa tyyliä myös verkkokaupan ulkoasuun ja tunnelmaan. Suuret ja näyttävät fiiliskuvat, vahvat ja huomiota herättävät värit sekä rohkea ja erottuva kieliasu takaa sen, että verkkosivut ja tuotteet herättävät asiakkaissa mielenkiintoa ja tunteita. Näin muodostetaan pidempi muistijälki verkkosivuvierailijoille. Uskomme, että monet sivuvierailijat muistavat tuotemerkin ja osaavat etsiä tuotteita myös myöhemmin.

Navigointi, kokoelmat ja tuotekortit olivat haastavia saada rakennettua samalla kattaviksi, informatiivisiksi mutta myös imagolle sopivaksi. Haasteena oli myös repaleinen sisältö edelliseltä alustalta. Woo Commerce alustan muokkaaminen ja päivittäminen oli ollut tuskaa joten tuotekortit olivat keskenään erilaisia ja sisälsivät vanhaa ja vaillinaista sisältöä. Käytännössä jokainen tuotekortti oli rakennettava uudelleen ja luotava yhteisiä väri, materiaali ja koko variaatioita. Tuotteiden kategorisointi oli myös mietittävä valmistusmateriaalien, korumallistojen ja asiakkaan hakutoiveiden kanssa yhteensopivaksi. Kun tuotteita on useita kymmeniä ja jokaisesta tuotteesta kymmeniä väri- ja koko vaihtoehtoja, selkeiden kokoelmien ja kokonaisuuksien luominen oli tulevaisuuden kannalta erittäin tärkeää.

Valikossa pyrimme luomaan mahdollisimman helppoja vaihtoehtoja edetä valikoimien sisälle. Suosituimmat ja uutuudet kategoriat ovat luonnollisesti tärkeitä vaihtoehtoja asiakkaan etenemisen kannalta. Täydensimme valikkoa myös materiaali ja käyttötarkoitus perusteisesti.

Valikoimien tarjoaminen asiakkaille mahdollisimman yksinkertaisesti on tärkeää, jotta ostoärsykkeitä olisi mahdollisimman nopeasti tarjolla.

Shopify-alustalla on mahdollista luoda yhdelle tuotteelle max. 150kpl eri tuotevariaatiota, joten saimme samalla hieman karsittua yksittäisen tuotteen vaihtoehtoja varastohallinnan helpottamiseksi.

4. Analytiikka, konversiot, seuranta ja kate

Nykyaikaisen verkkokaupan tärkein tehtävä on tuottaa luotettavaa ja vertailukelpoista analytiikkaa.

Jos analytiikka on vain arvio ja tuloksiin suhtaudutaan varauksella, vaikeuttaa tämä suuresti digimarkkinoinnin päätöksiä. Jos saatava data ei ole luotettavaa, ratkaisut tehdään tunteella ja kaikki on kiinni tuurista osuuko muutokset oikein.

Mainosbudjettia nostamalla, verkkokaupan myynti kasvaa. Samalla kasvaa mahdollisuudet sille, että rahaa valuu huomaamattomasti hukkaan. Isoilla päiväbudjeteilla virheelliset ratkaisut tuhoavat monen onnistuneen ajanjakson tuottaman mainostuoton. Kassahallinnan kannalta on erityisen tärkeää minimoida virheellinen data ja vähentää mahdollisuuksia tehdä vääriä muutoksia.

Shopify – Ylivoimaisesti paras verkkokauppa-alusta konversioiden seurantaan ja mainostuoton maksimoimiseen. Täältä voit lukea lisää miksi valita Shopify.

Katelaskuri – Profit Calc

Shopify on super-luotettava verkkokauppa-alusta ja jatkuva kehitystyö tarjoaa aina parhaat työkalut kasvattaa omaa myyntiä ovat rajattomat. Näin rajallista työaikaa voidaan käyttää juuri oikeaan paikkaan ja jatkuva kiire ei rajoita tulevaisuuden kehitystä.

Shopify-alustalle onkin saatavana tuhansia applikaatioita moniin eri käyttötarkoituksiin. Vorssa Inkin kehityksen ja kulujen seuraamiseen yksi tärkeimmistä on Profit Calc-laskuri, joka seuraa reaaliajassa verkkokaupan tapahtumia ja tunnuslukuja.

Laskuriin yhdistetään verkkokaupan analytiikka ja markkinointikanavat. Applikaatioon voidaan luoda myös manuaalisesti esimerkiksi tiettyjä kiinteitä kuluja kuten tilavuokra, laitteiden leasing-maksut, sähkölaskut ja kaikki mitä liiketoimintaan liittyviä kuluja halutaankin vähentää myynnistä.

Laskurilla voidaan muodostaa laajasti erilaisia tuote-, varasto-, myynti- ja kuluraportteja. Lue lisää applikaatiosta täältä.

5. Sähköpostiautomaatiot

Verkkokaupan tärkeimmät sähköpostiautomaatiot ovat

  • hylättyjen ostoskorien pelastus-automaatio
  • uutiskirjeen tilaus-automaatio.

Ainakin nämä kaksi suuresti myyntiin vaikuttavaa automaatiota pitäisi olla käytössä jokaisessa verkkokaupassa.

Vorssa Inkillä uutiskirjeen tilaajia houkutellaan verkkokaupan yläreunassa huomio bannerilla, keskiosasta löytyvällä kuva- ja tekstiosiolla sekä verkkokaupan alaosasta löytyvällä huomiolinkillä.

Uutiskirjeen tilauslinkistä asiakas ohjataan sähköpostiohjelmalla luodulle laskeutumissivulle, jossa asiakas pääsee jättämään sähköpostiosoitteensa. Sähköpostiohjelma lisää osoitteen ennalta määritettyyn yleisösegmenttiin ja automaatio lähettää jokaiselle uutiskirjeen tilaajalle yksilöllisen 10% alennuskoodin ensimmäistä tilausta varten.

Hylätyn ostoskorin pelastus-automaatioon asiakas päätyy, kun hän on lisännyt tuotteen ostoskoriin ja lisännyt sähköpostiosoitteen kassalla, mutta ei suorittanut tilausta loppuun saakka.

Automaatio sisältää kolme eri vaihetta ja jokainen vaihe lähettää asiakkaalle sähköpostiin viestin. Asiakas poistuu automaatiosta kun hän on suorittanut tilauksen loppuun tai saanut kaikki kolme muistutusta.

  1. Kun asiakas hylkää ostoskorin, automaatio odottaa 10min ja lähettää asiakkaalle ystävällisen muistutuksen tuotteista, jotka häneltä on jäänyt ostoskoriin
  2. Toinen sähköposti lähtee asiakkaalle (ei ole viimeistellyt ostoskoria) 24h ensimmäisen muistutuksen jälkeen. Automaatio muistuttaa asiakasta avoimesta ostoskorista ja tarjoaa 10% alekoodia. Asiakkaalle tarjottu alekoodi on voimassa 24 tuntia
  3. Kolmas sähköposti lähtee automaattisesti 12 tunnin päästä asiakkaalle, joka ei ole vieläkään suorittanut tilausta loppuun. Sähköpostissa muistutetaan asiakasta avoimesta ostoskorista sekä alekoodin vanhenemisesta

Sähköpostiautomaatioilla voidaan helposti lisätä verkkokaupan myyntiä 25%-35%.

Jätä kommentti

Huomioi, että kommentit tarkastetaan ennen julkaisua.

Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.

Latest Stories

Tässä ei yleensä ole mitään.