Oikealle asiakasyritykselle toteutettu sähköpostimarkkinoinnin toteutus.
Meiltä ei lähde ärsyttäviä roskaposteja! Me ei olla saatu merkittävää hyötyä! Eikö sähköpostimarkkinointi ole jo kuollut? Näitä lauseita kuulen usein, kun tiedustelen asiakkaalta, miksei he toteuta sähköpostimarkkinointia.
Asiakkaalle aloitettiin sähköpostimarkkinoiti huhtikuussa 2022. Asiakkaalla oli aikaisempia uutiskirjeentilaajia 1204kpl. Suurinosa tilaajista oli päässyt jo ”kylmenemään”. Vuoden 2022 loppuun mennessä uutiskirjeen tilaajat olivat kasvaneet 6150:een.
Sähköpostimarkkinointia toteutettiin automatisaatioilla sekä uutiskirjeillä.
Automatisaatioita oli kaksi erilaista:
- Tilaa uutiskirje, saat 10% alennuskoodin ensimmäiselle tilaukselle
- Hylättyjen ostoskorien pelastus
Uutiskirjeen tilaajia houkuteltiin verkkokaupan yläbannerilla, keskiosasta löytyvällä kuva- ja tekstiosiolla sekä verkkokaupan footerista löytyvällä huomiolinkillä.
Uutiskirjeen tilaus-linkistä asiakas ohjattiin sähköpostiohjelmalla luodulle laskeutumissivulle, jossa asiakas pääsi jättämään sähköpostiosoitteensa. Automaatio lähetti jokaiselle uutiskirjeen tilaajalle yksilöllisen 10% alennuskoodin verkkokauppaan ensimmäistä tilausta varten. Huhtikuusta vuoden loppuun mennessä automaatio generoi 20483€ alvillista myyntiä.
Hylättyjen ostoskorien pelastus-automatisaatioon asiakas päätyi, kun hän oli lisännyt tuotteen ostoskoriin ja lisännyt yhteystiedot tilausvaiheessa, mutta jättänyt ostoksen tekemättä.
- Kun asiakas hylkäsi ostoskorin automaatio lähetti asiakkaalle 10 min päästä ystävällisen muistutuksen tuotteista, jotka häneltä oli jäänyt lunastamatta.
- Toinen sähköposti lähti asiakkaalle (jotka eivät olleet viimeistelleet ostoskoriaan) 24h ensimmäisen muistutuksen jälkeen. Automaatio muistutti asiakasta avoimesta ostoskorista ja tarjosi 10% alekoodia. Asiakkaalle tarjottu alekoodi oli voimassa 24 tuntia viestin lähetyksestä.
- Kolmas sähköposti lähti automaattisesti asiakkaille, jotka eivät olleet vielä suorittanut tilaustaan loppuun. Sähköpostissa muistutettiin asiakasta avoimesta ostoskorista sekä alekoodin vanhenemisesta
Hylättyjen ostoskorien automaatio generoi 26083€ alvillista myyntiä.
1. sähköpostiviesti - 17671€
2. sähköpostiviesti - 5367€
3. sähköpostiviesti - 3043€
Sähköpostiautomaatioiden tuottama myynti vs. Koko myynti
Kokonaismyynti 1.4 - 31.12 = 198191,43€ alv24
Uutiskirjeen tilaus = 10,33% koko myynnistä
Hylätyt ostoskorit = 13,16% koko myynnistä
Sähköpostimarkkinointi ei varmaankaan toimi, mutta olisiko teillä varaa jättää automaation generoima myynti hyödyntämättä?
Share:
Sähköpostimarkkinointi on kuollut! Osa 2/2