”Asiakkaat lopettavat uutiskirjeen tilauksen, kun laitetamme ärsyttävää roskapostia”
”Eikö sellainen spämmääminen vaikuta negatiivisesti brändin mielikuvaan”

Varmasti näinkin, mutta huomioitavaa tehokkaassa sähköpostimarkkinoinnissa on se, että mitä enemmän asiakkaita listalta ajanmyötä poistuu, sitä tehokkaammaksi sähköpostilista kehittyy. Tarkoituksena onkin markkinoida asiakkaille, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita.

Oikeaa dataa asiakkaamme sähköpostimarkkinoinnin kehityksestä:

1.4.-31.12.2022 uutiskirjeen tilaajat kasvoivat 4946 kpl.
Uutiskirjeen peruuttaneita asiakkaita oli 156 kpl eli 3,15%.

Asiakkaalle toteutettiin ajanjaksolla yhteensä 22 uutiskirjettä. Uutiskirje koostui uutuuksien, poistotuotteiden tai tarjousten markkinoinnista. Uutiskirjeillä luotiin asiakkaalle kiireen tuntua tai tietoa ainutkertaisesta tarjouksesta.
Esimerkiksi ”Tässä meidän tulevat uutuudet, hanki nämä ennen muita” tai ”Nämä tuotteet poistuvat valikoimasta, hanki ne ennen kuin loppuvat”.

Ensimmäinen uutiskirje:

Herätteli hyödyntämätöntä asiakaslistaa ja saimme tietoa, millaisessa kunnossa asiakaslista sillä hetkellä on.
Ensimmäisen uutiskirjeen jälkeen sähköpostiohjelma pystyi löytämään huonolaatuiset ja ”kuolleet” sähköpostiosoitteet.
Testin jälkeen aloimme puhdistamaan sähköpostilistaa ja keskityimme uusien uutiskirje tilaajien saamiseen.
Aikaisempien yhteystietojen puhdistuksen aikana olimme saaneet myös tuoretta asiakaskuntaa listalle.

Toinen uutiskirje:

Uusi testikampanja puhdistetulle asiakaslistalle sekä tuoreille yhteystiedoille. Tulokset olivat myynnillisesti miellyttäviä.

Seuraavat uutiskirjeet:

Lähdimme tuottamaan kevyehköjä ja aktivointiherkkiä uutiskirjeitä, jotta uutiskirjeen saaminen herättäisi mahdollisimman vähän negatiivisia tuntemuksia.

Parhaan hyödyn uutiskirjeen tilaajista saimme tietysti Black Fridayn eli Black Weekin aikana.
Ensimmäinen ilmoitus asiakkaalle oli, että tuotteet ovat nyt tarjouksessa. Uutiskirjeen boostaus tarkoittaa sitä, että sama viesti lähetetään uudella otsikolla asiakkaille, jotka eivät ole ensimmäistä viestiä avanneet. Uutiskirjeissä hyödynsimme selkeitä ja suoria otsikoita sekä emojeita erottuaksemme suuresta uutiskirjemassasta.

Yhteenveto (1.4.-31.12.)

Myytävä tuote n. 30€

  • Uutiskirje-kampanjoita lähetettiin yhteensä 22 kpl.
  • Uutiskirjeiden alvillinen myynti oli 16294,51€
  • Uutiskirjeiden myynti koko verkkokaupan myynnistä oli 8,22%
  • Uutiskirjekohtainen myynti 740€/kpl

Kokonaisuudessaan sähköpostimarkkinointi toi yritykselle myyntiä:

  • Uutiskirjeen tilaus-automaatio 20483€
  • Hylättyjen ostoskorien-automaatio 26083€
  • Uutiskirjeiden lähetys (n.15min/viesti) 16294€

Yhteensä 62860€, eli 31,72% kokonaismyynnistä.

Vaikka sähköpostimarkkinointi on kuollut, onko teillä varaa jättää hyödyntämättä tätä myyntikanavaa?

Jätä kommentti

Huomioi, että kommentit tarkastetaan ennen julkaisua.

Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.

Latest Stories

Tässä ei yleensä ole mitään.